úterý 10. dubna 2012

Pískoviště - materiál a dílna

Bohužel nemám fotodokumentaci z dílny, takže víceméně jen slovně (alespoň potrénujete představivost).

Materiál

Výběr materiálu byl celkem jednoduchý. Z výstavby plotu nám zbyly 3,4m dlouhé modřínové fošny. Ty mají zásadní výhodu v tom, že vydrží mnohem déle než smrk. Ale v našem případě měly i jednu nevýhodu, která je zřejmá z toho, jak náš plot vypadá: je to valašský plot z nepravidelných odkrojků. Výsledek na plotě je parádní (viz foto). Nicméně pro vytváření čehokoliv pravidelného to není zrovna ideální. 

Ukázka našeho Valašského plotu. Z těchto fošen chci udělat pískoviště.
Po pečlivém zkoumání se mi podařilo vybrat 4 fošny, které byly téměř stejně široké (+- 5cm) a hlavně  přibližně pravidelné (rozdíl šířky na koncích nebyl větší než 7cm:).

Druhým limitujícím faktorem byla délka fošen. Rozplynul se můj sen o 2x2m pískovišti a skončil jsem na rozumném 1,6x1,6m = z jedné fošny jedna strana ze dvou půlek nad sebou. Pro vyztužení a zpevnění konstrukce jsem využil sloupky ze stejného plotu (také modřínové) 10x10cm.

Práce v dílně

Než jsem si vzal materiál na dílny, tak jsem si fošny rovnou rozpůlil před garáží, protože s 1,7 metrovými kousky se manipuluje přeci jen lépe. Dílna má tu výhodu, že je všude okolo přístup k elektrice, nemusím přenášet nářadí a hlavně je tam pevná hoblice! A teplo. A sucho.

Abych nebyl tak abstraktní, tak požadovaný výsledek je vidět na fotce z fáze před montáží.
Pískoviště v rozkladu před montáží. Pro bystré: ano, pískoviště je dnem vzhůru:)

Samotná práce v dílně se rozdělila do dvou částí - bočnice a sloupky. Sedátko i dno jsem si nechal až na místo uložení po sestavení (zejména díky váze, která byla i u samotné kostry úctyhodná).

  • bočnice z fošen
Pískoviště mělo být cca 50cm vysoké, aby se do něj po zapuštění dobře lezlo a aby se tam vměstnalo trochu toho písku. Nakonec jsem musel vzhledem k nepravidelnostem dát zavděk 45cm. Vždy jsem dával dvě fošny na sebe, přičemž byly z jedné strany rovné a z druhé nepravidelné. U té spodní mi to bylo jedno, protože tam to dorovnají sloupky, ale dosedací hrana a hlavně horní hrana pod sedátkem musely být bezpodmínečně rovné. To znamenalo v prvním kroku odříznout okružní pilou jednu hranu. Pokud možno rovnoběžně. Okružka přišla na řadu i při krácení fošen na stejnou délku z obou stran (byly opršalé). Tím byla kupodivu veškerá práce hotová!
  • sloupky
Celkem jsem potřeboval 8 sloupků. Do každého rohu jeden pro spojení bočnic a potom ještě jeden doprostřed každého boku proti kroucení desek a jako dosedací plocha pro sedačku. Nakonec to byla docela dřina, protože okružka má průřez max 53mm a sloupky jsou široké 100mm. Tak se to zvrhlo v předlouhé vyměřování ze dvou stran sloupku, abych získal rovnou plochu. Délka sloupků byla jednotná a to 46cm.


To by bylo z dílny všechno, montážní práce se z logických a zejména logistických důvodů přesunuly ven před garáž. 

4 komentáře:

  1. A jak šla stavba plotu? Byla to brnkačka na jedno odpoledne? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tož plot byl docela v pohodě, protože byly bagříkem předvrtané díry a zedníky zabetonované patky. Potom už stačilo "jen" předvrtat šablonou všechny sloupky, zašroubovat je k patkám a přivrutovat všechna pole. Pro dva práce na 1 intenzivní víkend. No a potom natírat, natírat, natírat ... už se těším až vyroste ogar - potom bude on natírat a natírat a natírat. A nebo to prostě necháme jako tradiční valašský plot s patinou :)

      Vymazat
    2. Aha, až teď jsem si všiml, že to je jen reklamní příspěvek. Tak pro jistotu: takový plot, jaký nabízíte bych si nedal kolem baráku, ani kdybyste mi hodně zaplatily za reklamu :) Tož tak. Mazat to nebudu...

      Vymazat
  2. Na jaře mě čeká to samé, tak děkuji za inspiraci

    OdpovědětVymazat