pátek 13. července 2012

Mašinka - stříška (1)

Po delší době jsem se dostal do dílny s tím, že mohu trochu pokročit s dokončením mašinky. Zbývají tam dvě věci: stříška a volant. A protože současný stav vypadá bez stříšky trochu neutěšeně, tak jsem se první vrhl na ní.

Z čeho a jak jí udělat. Rozhlédl jsem se po zahradě a oko mi padlo na zbytky palubek, které máme schované pro strýčka příhodu pod přístřeškem. Našel jsem jednu celou, 4m dlouhou a bylo rozhodnuto. Ideální délka vycházela na 80cm, tak jsem po rozřezání dostal 5 krátkých palubek, které po zapadnutí do sebe měli šířku 45 cm = pěkná stříška.

Ohoblované palubky zasazené do sebe. 
Protože byly natřené pro podbití a to je jiná barva, než chci, tak jsem je lehce přejel hoblíkem (0,5mm). Barevné spáry mi zase tak moc nevadí. Krajní palubky jsem chtěl mít bez zámku a drážky. Chvíli jsem přemýšlel co s tím a nakonec to z lenosti vyhrál opět hoblík. A byla to dobrá volba. Nastavení na ubrání 2mm, pětkrát přejet a bylo hotovo.

Hoblík odstraňuje zámek z palubky.
Druhou otázkou bylo, jak je spojit dohromady. Nejjednodušší cesta je dát zespodu nějakou lištu a palubky k ní přibýt. Ale po chvíli zkoušení jsme si řekli, že mnohem hezčí bude vypouklá stříška, jako mívají mašinky :) Proč dělat věci jednoduše.

Takže najít silnější desku a vyříznout z ní dva oblouky, ke kterým palubky přitluču. Hmm nakreslit pravidelný oblouk - tady se otevřel prostor pro  mé excelentní matematické vzdělání. Chvíli jsem v hlavě počítal siny, cosiny, drobátko zaderivoval a z principu si odvodil vzorec pro kruhovou výseč. Prosvištěl jsem si základy analytické geometrie. No a potom jsem prostě vzdal tužku a nakreslil oblouček :) 
Pila kmitalka v akci na obloučku.
A mohla se zakousnout poprvé pila kmitalka. Ta je na oblouky přímo stavěná a nedělají ji nejmenší problémy. Druhý oblouček už nebyl takový problém, použil jsem ten první jako šablonu.

Tak připravené bychom to měli. Až se zase dostanu do dílny, tak stříšku dodělám, můžu jí natřít a přimontovat. A o tom zase příště.

Žádné komentáře:

Okomentovat