úterý 21. května 2013

Klouzačka - vagónek a nástupní plošinka 1

Výrobu klouzačky jsem začal tou nejhrubší prací - úpravou podvozku pro vagónek. Oproti boji na mašince jsem už s motorovou pilou zacházel jak starý tesař. Možná to bude tím, že je to trochu silnější s delší lištou a už jsem věděl do čeho jdu. Takže jsem si troufl zařezat rovnou dvě sedačky.

Vagonek u trámu po úpravě motorovou pilou. Dvě sedačky připravené k sezení.


Na trámu je už vidět, že je nějakých 7 let starý a ne vždy byl ukázkově schovaný pod střechou. Takže se mohl hoblík vyřádit trochu víc než obvykle. Bral jsem to rovnou po 1,5 mm a celkem jsem odebral asi 0,5 cm, než jsem začal být spokojený s kvalitou dřeva. Po hoblíku se do práce vrhla bruska nejdříve s 60tkou a padly na to 2 papíry, než řezné rány po motorovce prošly testem sednutí. Potom celé lehce přebrousit 120tkou a už se mohlo natírat.

Elektrická bruska se na tom trámu hodně nadřela.

Jak vidíte na předchozí fotce, začalo se stmívat a tak byl čas se přesunout do dílny a trochu potrápit mozkové závity s nákresy sloupků. Šlo o to, že sloupky jsou s obdélníkovým průřezem (9x11 cm) a jsou zbytečně vysoké (120 cm). Tak jsem se rozhodl, že spodek až do nástupní plošinky nechám jako nohy a zbytek zaříznu a nechám jako rukojeti pro zábradlí. Výhodou bude, že nástupní plošinka bude pěkně sedět na nohách a nebudu muset zdlouhavě a neesteticky řešit zábradlíčko. 

Další faktor, který mi zamotal trochu představivost byl průřez mojí okružky - 5,5 cm, čemuž jsem musel přizpůsobit vymýšlení řezů. Nechtěl jsem zbytečně vyměřovat a trefovat protilehlé řezy, tak jsem použil tréning z 3D her a načrtl linky, kdy při troše štěstí a správné hloubce průřezu odpadne ze sloupku přesně ta část, kterou nepotřebuji. No aby toho nebylo málo, tak každý sloupek byl jinak orientovaný a potřeboval stejnou péči při vymýšlení. No ve výsledku jsem měl spousty čar na 4 sloupcích a byl natolik mentálně vyčerpaný, že jsem šel raději spát.

Sloupek s předkreslenými řezy v různých hloubkách.

Nemohl jsem ani dospat, abych se konečně dostal k řezání a odpovědi na palčivou otázku - zda je to vymyšlené správně. Dal jsem si nutné ranní kafíčko a vrhl se na pilu. 4 řezy a 

... zatím to vypadá nadějně ...

Sloupek po 4 řezech v různých hloubkách
... i zde vše vypadá jak má (starého řezu si nevšímejte, na ten nemám autorská práva) ...

Sloupek po 4 řezech připravený na odlomení zbytku
... a trochu zapáčit ...

olé - a výsledek přesně podle mých snů a představ

No a včil to celé 3x zopakovat s nadějí, že jsem nebyl večer moc unavený a vše jsem nakreslil a popsal pořádně. A povedlo se!

Sloupky na klouzačku připravené s vyřezaným zábradlím připravené na další opracování

Tak to bychom pro dnešek měli. Nástupní plošinka si jistě zaslouží samostatný příspěvek ne?

1 komentář:

  1. Kde jste sehnali tak krásné dřevo? To vám teda opravdu závidím. My jsme teď sháněli dřevo na topení, protože jsme si pořídili akumulační kamna, tak vím, jaký je to občas problém. Jako těžko říct, čím se bude topit. Elektřina drahá, plyn není a kdo topí dřevem, tak ho nechce prodat.

    OdpovědětVymazat