pátek 4. dubna 2014

Dřevěná terasa - vruty

Navzdory hektickému konci roku (druhý přírůstek do rodiny) jsem zvládl ještě terasu položit. K sepsání a fotodokumentaci se ale dostávám až teď s pořádným zpožděním. Tak snad si ještě budu pamatovat vše o co jsem se chtěl podělit. Pojďme na to!

Nejdříve bylo nutné se vyzbrojit pořádnými vruty. Po nepříliš dobré zkušenosti s těmi obyčejnými (na plotě po několika zimách hromadně praskají) jsem se rozhodl nešetřit a udělat terasu pořádně pomocí nerezových terasových vrutů. Ačkoliv se to pěkně prodražilo, myslím že to byla správná volba.

nerezový terasový vrut
Nerezový terasový vrut


Konkrétně jsem si našel 5x60 za cenu 3,7 Kč/ kus. Říkal jsem si, že to není taková hrůza - ale jen do doby než jsem si spočítal, že budu potřebovat 800 kusů! No a 3000 Kč za vruty bylo v tahu. Nicméně mi druhý den po objednání přišel poctivý 4 kilový balíček a už jsem se nemohl dočkat, protože podle reklamních řečí vruty samy kroutí, samy řežou, za Nastěnkou mne dove.... ne to je jiná pohádka.

Proč jsem si je tedy vybral? Poslechl jsem vábení reklam a zkušených terasářů, kdy údajně:

  • Kuželová hlava s drážkami umožňuje velmi dobré zafrézování do materiálu.
  • Frézující závit snižuje tření na dříkové části vrutu. Vrut tak snadněji dotáhneme.
  • Samovrtná špička nabízí snadné použití bez nutnosti předvrtání, zabraňuje rozštípnutí materiálu.
A skutečnost?

Plně bych se pod to podepsal. Vruty opravdu lezou do modřínového dřeva jako po másle. Když si představím, že bych měl každý vrut předvrtávat a zahlubovat pomocí záhlubníku jako u staré terasy a vynásobím si to 800x, tak bych si klidně i připlatil. Navíc díky kuželové hlavě nevznikají téměř žádné třísky a štěpy okolo děr. Paráda. A dokonale slouží i ten závit na dříku. Vrut přitáhne pokládanou terasovku k roštu hodně pevně a nenechá mezeru jako klasické vruty. No a výdrž? Vsadím se, že tyhle vruty opravdu vydrží roky. Ale na ověření budu muset ještě několik zim počkat.

Teď už jen ta prkna opravdu položit!

2 komentáře: