středa 14. srpna 2013

Lesk a bída dodavatelů dřeva

Po měsíci ve mně trochu utichly emoce, tak snad se mohu snad objektivně podívat na problém s nákupem dřevomateriálu. Dosud jsem nic podobného řešit nemusel, protože jsem zpracovával přebytky ze stavby domu a druhé dřevěnice. Nyní pro terasu jsem se rozhodl nakoupit kvalitní materiál. Ale kde? Na rozdíl od 95 % ostatního zboží nepřipadá eshop v úvahu...

Ilustrační obrázek - dodavatel dřeva



Hobby market

První mé kroky vedly do hobby marketu. Kupoval jsem tam patky k zabetonování, tak proč nevyzkoušet i štěstí s terasovkami. Už jsme tam jednou borovicová prkna koupili pro naši terasu u domu. Nevýhody jsou celkem jasně dané 

  • kvalita 
Terasovky jsou označené jako kvalita A/B, ale vypadají spíše na C/D. Pokroucené, vyštípané rohy, ostré konce, vystoupené či vypadané suky atd. Ale při dostatku času se určitě dá vybrat něco použitelného. Mají jich skladem docela dost.
  • doprava
Všechny hobby markety mám docela daleko (přes 40km), takže musím řešit u větších objemů dopravu. Na střeše cosi uvezu, ale 32 borovicových 4 m dlouhých terasovek bych na jednou nevzal.
  • cena
V poměru ke kvalitě je cena opravdu přemrštěná. Metr čtvereční přírodního modřínu stojí nyní v akci 550 Kč. U lokálního prodejce za špičkovou kvalitu zaplatím o celých 100 Kč méně! Podkladový modřínový hranol v Hornbachu - 75 Kč za běžný metr. U lokálního prodejce 33 Kč za běžný metr. 

Abych jen nehaněl, tak samozřejmě tu jsou i kladné stránky.
  • služby
Na příkladu s vrácením špatně vybraných patek je vidět, v čem jsou hobby markety silné. Mají dobře zvládnuté služby zákazníkům. 
  • šířka a dostupnost sortimentu
Když už jedu do hobby marketu, tak si tam rovnou vezmu i další potřebné vybavení, materiál. Sice se to prodraží, ale můj čas taky není zadarmo že? Když v hobby marketu něco vidíte, můžete si to odvézt. Když to nemají skladem, zjistí dostupnost a v přesný slíbený den můžete přijet. A máte jistotu, že si svůj materiál odvezete.


Lokální prodejce

Nákup dřeva nijak extrémně nepospíchal, tak jsem si řekl, že se ještě pro jistotu podívám k prodejci dřevomateriálu, kterého mám doslova pod okny domu. Upřímně se snažíme vždy primárně využít lokální dodavatele (téměř vše na našem domu je dodáno firmami z okolí 40 km).

A jaké bylo moje překvapení. Velmi ochotný, komunikativní prodejce mi nabídl téměř dokonalé modřínové terasovky (krásně rovné, bez velkých suků, dohladka opracované). A to za cenu o čtvrtinu menší než v hobby marketu. Navíc zároveň i podkladové latě za méně než polovinu. Dopravu zajistí zdarma, když je to necelý kilometr.

Před očima se mi roztančily hvězdičky a měl jsem pocit, že jsem se ocitl v ráji. Dokonalé. Neváhal jsem a objednal jsem si rovnou veškerou dodávku od nich, včetně na mé poměry extrémně drahých speciálních vrutů. Za ušetřené peníze za dřevo si trochu toho luxusu mohu dovolit. 

Už jsem přemýšlel,  jak udělám zdarma tomuto prodejci reklamu na webu, vychválím do nebes a navíc budu spokojený, že podporuji šikovné místní podnikatele. V čem byl tedy problém? Stručně řečeno: "slibem nezarmoutíš".

Trable s dodáním

Zkusím naznačit hlavní problém na časové ose:
  • 21. června: objednání 3,5 metrových terasovek. Prodejce: "Během příštího týdne (24.-28.6) dorazí, nejpozději začátkem dalšího týdne (1.-3.6)". Ok, to stihneme, protože na prodloužený víkend 4.-7. července dorazí brigáda na natírání a pokládku terasy.
  • 28. června: telefonát prodejci. Prodejce: "Dodavatel má zpoždění, ale před svátky to tu budeme mít". Ok, pořád jsme v termínu.
  • 3. července: návštěva u prodejce. Prodejce: "Bohužel to dodavatel nestihl, pokud pospícháte, můžete si to objednat jinde. Na začátku příštího týdne (8.-10.7) to tu bude". Problém! Zítra to potřebuji, brigáda tu bude zbytečně a jinde to už těžko objednám. No nic, další pracovní návštěva přijede na víkend  12.-14. července
  • 10. července: telefonát prodejci. Prodejce: "Dodavatel už to má vyrobené, sháníme dopravu, do pátku by to tu mohlo být." No tak sláva, to by se také dalo zvládnout. Ale optimismu už nepodléhám.
  • 12. července: telefonát prodejce. "Tak bohužel nejsou kamióny, doprava nevyšla. Snad příští týden". FUCK! Další brigáda promarněná...
  • 18. července: telefonát prodejce. "Tak zítra to přivezou, můžete se stavit. Bohužel nedodají 3,5 metrové, ale jen 3 nebo 4 metrové.". FUCK!!! Připravený rošt je přesně na 3,5 m. Takže budu mít 32 půlmetrových zbytků? Ale co nadělám? Jsem rukojmí - takže vyzvednout peníze a hrr k prodejci.
  • 19. července: zaplacení, dovoz terasovek.
Takže jinými slovy: měsíc slibů a čekání, 2 promarněné brigády = další zdržení, protože si vše musím dělat sám, přidělaná práce s řezáním, zbytečné zbytky, opadlé nadšení a hořká pachuť, léto pryč...

Ale opět pro vyvážení: Terasovky jsou opravdu parádní. Prvotřídně opracované, výběrová kvalita. Byly za slušnou cenu. Dovoz jsem měl zdarma až před garáž. Objektivně nezaviněné zdržení.

Závěr?

Co jsem pochopil, tak takovéto slibování a posouvání termínů není žádná výjimka. Ale osobně to nechápu a je jasné, že nejsem pro obchod správná nátura. Člověk musí mít hroší kůži, aby mohl zákazníka napíchnout na háček a potom ho tam pěkně povodit. A nakonec ho zkasírovat. Kdybych já takto musel komunikovat se zákazníky, tak se hanbou propadnu. Nehledě na to, že jsem sám v roli dodavatele, takže posouvání termínů, nebo optimistické podhodnocování by vedlo ke ztrátě zákazníků a nejspíše i práce.

A jak jste na tom vy? Kde raději nakupujete? U místních, nebo raději vezmete za vděk unifikovanou nabídkou hobby marketů i když si trochu připlatíte? Já osobně mám smíšení pocity...


4 komentáře:

  1. Nejsou kamiony jo? Ono je to spíše tak, že nejsou náklady, protože situace na trhu je taková, že na jeden náklad čekají dva až tři kamiony, samozřejmě podle ročního období a trasy. http://www.timocom.cz/TimoCom/Dopravn%C3%AD-barometr/

    Pohybuje se v dopravě jako kontrolor a každý den mi dopravci a řidiči pláčou, jak není práce, že není co vozit. Takže to byla spíš výmluva či neschopnost toho, kdo ten kamion sháněl.

    PedroKV

    OdpovědětVymazat
  2. Já osobně mám zkušenosti s dodávkou dřeva od firem dobré jen pokud mají dřevo skladem. Jakmile je nějaké dřevo na objednávku a má být do týdne až dvou, tak je lepší počítat měsíc až dva, abych nebyl zklamaný.
    Osobně po těchto zkušenostech nakupuji dřevo raději z toho co je skladem na pile (někdy to třeba nemají ve skladu kde nakupuji, ale v jiném, takže si počkám jen několik dní na převezení).
    Jinak úplně stejně jako Vy jsem dopadl s tesařem, který mi dělal krov na domě před několika lety. Ze dvou týdnů se také vyklubali dva měsíce. Dřevo si zajišťoval tesař sám přes nějaké stavebniny a pořád se to posouvalo, potom už mi nebral ani telefon. Až teprve když jsem mu v pondělí napsal SMS, že jestli to dřevo nebude na stavbě do pátku, tak ať si ho nechá, protože si ho objednám sám jinde, tak mi najednou druhý den volal, že ve čtvrtek mi to dřevo přivezou na stavbu a v pondělí nastoupí na krov.

    OdpovědětVymazat
  3. Pedro: naprostý souhlas. Právě trapnost těch výmluv mi připadala neuvěřitelná. Kdyby řekli na férovku: teď je nemáme, budou za měsíc, tak bych s tím počítal a v klidu počkal (případně koupil někde jinde = to je to co nechtěli:)

    Co se týče řemeslníků, to je kapitola sama pro sebe. Kameníci raději zarezervovaní 2 roky dopředu a stejně je co týden "kamenovat" urgencemi, že se termín blíží.

    A ano, v prodejně dřeva budu kupovat už jen to, co si budu moc rovnou odvést. To je poučení pro příště a nebudu tak naštvaný :)

    Díky za komentáře.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem v tomhle ohledu hrozně rád za to, že můj kamarád má pilu, kam mu občas chodím pomáhat a dělat různé údržby na strojích. Jakožto bývalý údržbář ve velkém podniku vím, kam patří třeba šnekové převodovky Bühler a tak mu prodlužuji životnost strojů. No, důležité, co chci říct, je, že díky tomu mám od něj různé palivové i materiálové dřevo, které si řeknu a bez výmluv. ;-)

    OdpovědětVymazat