neděle 24. června 2012

Mašinka - podvozek a trup

Podvozek

Vzhledem k tomu, že o trupu mašinky bylo rozhodnuto díky potřebě využít trámy, tak zbývala otázka jak na podvozek. Opět se stačilo projít kolem baráku. V jednom koutě máme naskládaný starý kmen rozřezaný na půlmetrovky a opět čekající na smysluplné využití. Tak teď z toho bude holt podvozek.

Větší problém byl ale s tím, že na tuto práci bude potřeba motorová pila. A práci s ní já nemám rád. Je to objektivně nejnebezpečnější nástroj a mám z k němu oprávněný respekt. Nicméně s velkou opatrností jsem se pustil do práce s půjčenou elektrickou pilou.

Jednu nápravu jsem chtěl mít statickou, která by pevně ukotvila trup mašinky a tak jsem si usmyslel do kmenu udělat hluboký zářez. Ale jak na to? Ideální je ovládat techniku zápichu a pěkně třemi tahy udělat požadovaný zářez. Ale na to jsem malý pán a tak jsem zvolil pracnější variantu mnoha zářezů vedle sebe s postupným vylamováním výplní. Trvalo to opravdu dlouho a výsledek je vidět na fotce. Není to žádný zázrak, ale účel to splní na 100 %.
Výsledek mého snažení. Na Timbermana 2012 to není, ale spokojenost!
Druhá náprava má být otočná, aby si ogar mohl s čím pořádně hrát. Na tu jsem našel menší kmen na topení ze staré trnky. Takže má krásně zbarvené jádro do červena. Stačilo ukrojit pilou dvě kolečka a bylo hotovo.

Dvě kolečka, která se budou i točit!

Trup

Další na řadě byl trup vláčku, který bude z trámu 28x22 cm. Cvičně jsem sestavil mašinku tak, jak by mohla vypadat a zavolal hlavního testera a budoucího uživatele. Ten přišel i s křídou a výsledek...
Cvičné sestavení vlaku s poznámkami od hlavního testera.
Výsledkem byla kompletní změnová dokumentace s mnoha podpisy samotného kontrolora kvality. Pro mně z toho vyplynula nutnost znovu použít motorovou pilu, protože trám je moc široký a ogárkovi se na něm špatně sedělo. Nezbývalo než razantně setnout hrany.
Sestava nástrojů, které se postupně vystřídají na trámu.
Nakreslil jsem si zcela zbytečně požadovanou oblast vyřezání. Zbytečně proto, že v té pile prostě nemám takový cit :) Dodnes obdivuji naše tesaře, kteří s 13ti kilovou "mrchou" skákali po stropních trámech a téměř hlavou dolů řezali na milimetr přesné dlaby. Já jsem prostě zajel pilou zhruba pod 45° a čekal kde vyjede.
Pila vyjela podle očekávání na zcela jiném místě, než měla :)
Ale vzhledem k tomu, že dělám se starými trámy a sám pro sebe, tak jsem byl s výsledkem velmi spokojen. Účel zeštíhlení a snazšího sezení to zcela splní! 
Detail řezu a celkem spokojenost. 
Nakonec jsem pustil na trám postupně 3 nástroje.
Hoblík na startu, další nástroje trpělivě čekají na svůj čas.
  1. hoblík ze všech stran na odstranění starých vrstev dřeva
  2. frézku na zaoblení všech rohů a hran (i když tady by stačila i bruska nebo hoblík
  3. brusku nejprve s 80tkou na hrubé začištění a posléze 120tkou pro jemné vyhlazení
No a výsledek sobotního dopoledne vypadá nějak takto:
Hotový trup připravený na barevnou finalizaci.
Jak z tohoto udělat mašinku? Bude opět v barvě dřeva, nebo si pustíme fantazii na špacír? Bude hlavní kontrolor spokojen? Uvidíme příště...


Žádné komentáře:

Okomentovat