úterý 24. července 2012

Houpačka - boční podpěry

Jako první jsem začal chystat boční podpěry. A ihned jsem narazil na dva drobné problémy. 

  • vrácenou motorovou pilu a
  • mezi nářadím chybějící univerzální úhelník
Vzhledem k lenosti jsem motorovou pilu chtěl využít k rychlému přeřezání trámů bez zbytečného měření a řezání kotoučovkou na protilehlých stranách. Druhý problém byl ale podstatnější. Prozatím jsem byl totiž zvyklý všechno dělat pěkně na kolmo, což se dobře vyměřuje, kreslí a řeže. Podpěry ale bylo potřeba řezat i zapustit do sebe v úhlu 60° a to se tipuje špatně.

Oba problémy jsem vyřešil lehce, pro pilu jsem si dojel a cestou se stavil i vyřešit druhý problém. V mém oblíbeném železářství jsem si koupil pěkný 0-180° úhloměr (odkaz nevede do toho železářství, ale na první nalezený výskyt pro inspiraci).
Zakoupený úhloměr pro pokosové úhly.
Vybaven vším potřebným jsem si vytáhl téměř veškeré nářadí  před garáž z důvodu lepší manipulace s 3m dlouhými trámy. Postupně jsem opracoval všechny 4 nohy následujícím způsobem:
  1. na dolním konci narýsovat 60° úhel a odříznout motorovou pilou
  2. odměřit 2,5m a narýsovat 70° (vysvětlím později) úhel opačně orientovaný
  3. odříznout zbytek trámu
  4. hoblíkem srovnat 
  5. frézou zakulatit všechny hrany
  6. bruskou s 80tkou zahladit otřepy
  7. bruskou se 120tkou vše zahladit do čista
Řezání motorovkou pod úhlem. Rychlé a účinné.


Přeplátování

Díky předchozímu postupu jsem měl finálně opracované nohy podpěr a chyběl již jen jeden detail. Tesařsky je spojit, aby byly obě nohy v jedné rovině a držely pohromadě v požadovaném úhlu. Z chytrého zdroje jsem zjistil, že se tomu říká přeplátování. A jak na něj? Bohužel jsem si v nadšení z nevšední práce nedělal fotodokumentaci, takže se budete  muset spokojit se slovním popisem a nafoceným výsledkem.

Použil jsem k tomu kotoučovou pilu a dlátko.
  1. Položil jsem nohy na sebe tak, jak měly být spojené. Důležité je pohlídat spodek trámů a 60° úhel. Obkreslil jsem na spodní trám dvě linky podle horního trámu.
  2. Kotoučovou pilou s hloubkou řezu na 50mm jsem podle obou linek vyřízl kraje budoucího dlabu.
  3. Postupně jsem dělal řezy vodorovné s těmi krajními s cca 1-2mm rozestupy. A to po celém rozsahu budoucího dlabu. Občas to ujelo, což není na závadu pokud to je mezi těmi krajními řezy. Některé slabší plátky se samy ulomily.
  4. Dlátkem jsem postupně odsekával zbývající plátky dřeva a nakonec začistil celý dlab. 
  5. Nenaříznutý trámek jsem položil na zem a zapustil do něj ten vydlabaný. Opět pohlídal spodek a 60°. Obkreslil horní trámek na dolní trámek.
  6. Opakoval body 2-4
  7. Zapustil oba trámky do sebe a zatancoval obětní taneček věnovaný tesařskému božstvu, protože vše do sebe sedělo naprosto přesně :)
  8. Opakoval body 1-7 na druhé podpěře.
Detail výsledného spoje. Pěkné ne?


Natírání

Bylo jako ostatně vždy technicky nejméně náročné, ale nejvíce úmorné. Tradičně jsem nejdříve vše napustil tenkovrstvou lazurou Xyladecor Classic a následně opakoval přebroušení a natřeni silnovrstvou lazurou Xyladecor Oversol. Díky lehkému přebroušení mezi vrstvami jsem dosáhl opravdu dokonale hladkého povrchu.
Obě výsledné bočnice pyšně pózují před garáží.
A co bude příště? Betonování patek - tedy něco zcela nového...

Žádné komentáře:

Okomentovat