Jako první jsem začal chystat boční podpěry. A ihned jsem narazil na dva drobné problémy.
- vrácenou motorovou pilu a
- mezi nářadím chybějící univerzální úhelník
Vzhledem k lenosti jsem motorovou pilu chtěl využít k rychlému přeřezání trámů bez zbytečného měření a řezání kotoučovkou na protilehlých stranách. Druhý problém byl ale podstatnější. Prozatím jsem byl totiž zvyklý všechno dělat pěkně na kolmo, což se dobře vyměřuje, kreslí a řeže. Podpěry ale bylo potřeba řezat i zapustit do sebe v úhlu 60° a to se tipuje špatně.
Oba problémy jsem vyřešil lehce, pro pilu jsem si dojel a cestou se stavil i vyřešit druhý problém. V mém oblíbeném železářství jsem si koupil pěkný 0-180° úhloměr (odkaz nevede do toho železářství, ale na první nalezený výskyt pro inspiraci).
Zakoupený úhloměr pro pokosové úhly. |
Vybaven vším potřebným jsem si vytáhl téměř veškeré nářadí před garáž z důvodu lepší manipulace s 3m dlouhými trámy. Postupně jsem opracoval všechny 4 nohy následujícím způsobem:
- na dolním konci narýsovat 60° úhel a odříznout motorovou pilou
- odměřit 2,5m a narýsovat 70° (vysvětlím později) úhel opačně orientovaný
- odříznout zbytek trámu
- hoblíkem srovnat
- frézou zakulatit všechny hrany
- bruskou s 80tkou zahladit otřepy
- bruskou se 120tkou vše zahladit do čista
Řezání motorovkou pod úhlem. Rychlé a účinné. |
Přeplátování
Díky předchozímu postupu jsem měl finálně opracované nohy podpěr a chyběl již jen jeden detail. Tesařsky je spojit, aby byly obě nohy v jedné rovině a držely pohromadě v požadovaném úhlu. Z chytrého zdroje jsem zjistil, že se tomu říká přeplátování. A jak na něj? Bohužel jsem si v nadšení z nevšední práce nedělal fotodokumentaci, takže se budete muset spokojit se slovním popisem a nafoceným výsledkem.
Použil jsem k tomu kotoučovou pilu a dlátko.
- Položil jsem nohy na sebe tak, jak měly být spojené. Důležité je pohlídat spodek trámů a 60° úhel. Obkreslil jsem na spodní trám dvě linky podle horního trámu.
- Kotoučovou pilou s hloubkou řezu na 50mm jsem podle obou linek vyřízl kraje budoucího dlabu.
- Postupně jsem dělal řezy vodorovné s těmi krajními s cca 1-2mm rozestupy. A to po celém rozsahu budoucího dlabu. Občas to ujelo, což není na závadu pokud to je mezi těmi krajními řezy. Některé slabší plátky se samy ulomily.
- Dlátkem jsem postupně odsekával zbývající plátky dřeva a nakonec začistil celý dlab.
- Nenaříznutý trámek jsem položil na zem a zapustil do něj ten vydlabaný. Opět pohlídal spodek a 60°. Obkreslil horní trámek na dolní trámek.
- Opakoval body 2-4
- Zapustil oba trámky do sebe a zatancoval obětní taneček věnovaný tesařskému božstvu, protože vše do sebe sedělo naprosto přesně :)
- Opakoval body 1-7 na druhé podpěře.
Detail výsledného spoje. Pěkné ne? |
Natírání
Bylo jako ostatně vždy technicky nejméně náročné, ale nejvíce úmorné. Tradičně jsem nejdříve vše napustil tenkovrstvou lazurou Xyladecor Classic a následně opakoval přebroušení a natřeni silnovrstvou lazurou Xyladecor Oversol. Díky lehkému přebroušení mezi vrstvami jsem dosáhl opravdu dokonale hladkého povrchu.
Obě výsledné bočnice pyšně pózují před garáží. |
A co bude příště? Betonování patek - tedy něco zcela nového...
Žádné komentáře:
Okomentovat