pátek 28. června 2013

Boční zarážka na dětskou postel

Jelikož náš klučina již pomalu ale jistě není miminko, začala mu být jeho postýlka malá. Otevřena byla tedy otázka jeho přesunu do dávno připraveného dětského pokoje. To nejpodstatnější v něm ale chybělo - vhodná postel.

Z několika variant (od koupení zcela nové postele s klouzačkou včetně matrace až po využití stávajícího vybavení) jsme nakonec vybrali kompromisní řešení. Využijeme gauč, kam koupíme novou matraci a já vyrobím zarážku, aby z něho nepadal. V postýlce byl totiž zvyklý být nalepený na ohrádce.

Hotová zábrana proti padání dítěte z postele

A jak tedy takovou zarážku vyrobit?

Jako vždy měla kromě základní funkce i několik podmínek

  1. alespoň částečná pružnost aby po případném nárazu propružila
  2. připevnění bez zásahu do konstrukce postele
  3. bez ostrých hran
Nakonec se to povedlo zkombinovat s následujícím materiálem
  • vnitřní smrková obkladová palubka (1,5 cm tlustá a 16 cm široká)
  • 1m dlouhý kus kovového plátu 4 cm širokého (viděl jsem ho v železářství v sekci kuchyní, k čemu originálně slouží a jaký je to materiál bohužel netuším)
Postup výroby je nejlépe dokumentovaný na fotografiích.

Z palubky jsem si uřízl 2 kusy po 120 cm.

zábrana na dětskou postýlku - dvě desky
Dvě desky z palubky po 120 cm

Z obou desek jsem pomocí hoblíku odstranil jejich zámky až jsem získal hladkou plochu.


zábrana na dětskou postýlku - odstranění zámku
Desky přiložené k sobě připravené na odstranění ámků

Důležitá byla otázka, jak zábranu připevnit. Plán byl využít kovový plát, který rozdělím na 3 díly. Pro tyto 3 díly vložím do frézou připraveného otvoru v deskách a připevním. Druhý konec bude ohnutý a přidělaný k roštu postele. A proč takto složitě? Nechtěl jsem nikde nechávat odkryté hrany železného pásu, které byly ostré. Zafrézováním jsem je pěkně chtěl schoval. A jak to dopadlo v praxi?

zábrana na dětskou postýlku - frézování
Vlevo je vidět kovový pás, který využiji pro uchycení zábrany
zábrana na dětskou postýlku - držák
Tři díly z pásu ohnuté do pravého úhlu
zábrana na dětskou postýlku - vrtání držáku
Vrtání otvorů pro připevnění k roštu postele
zábrana na dětskou postýlku - připevnění
Držák připravený k upevnění uvnitř zábrany
zábrana na dětskou postýlku - uchycení držáku
Zapuštěné vruty pro zajištění držáku uvnitř zábrany
zábrana na dětskou postýlku - lepení
Patláma patláma - aneb lepení dvou desek k sobě
zábrana na dětskou postýlku - slepeno
Zábrana je hotová a čeká na zaschnutí lepidla

Takže je vše téměř hotové. Nohy držáku na dětskou zábranu do postýlky jsou zapuštěné, tudíž bezpečné. Teď zbývalo vše pěkně zabrousit, zahladit, začistit a natřít bezbarvým interiérovým olejem. A samozřejmě přimontovat. Zábranu jsem pomocí vrutů přidělal na rošt postele. Díky tomu jsem nemusel nijak vrtat do rámu postele.

Montování zábrany na rošt postýlky
Montování zábrany na rošt postýlky
Zábrana na postel pro děti
Zábrana na dětskou postýlku už je hotová. A jdeme zkoušet, co na to junior...

2 komentáře:

  1. Děkuji za zajímavý nápad, jak to dopadlo v praxi?

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělé teoretické řešení, opravdu se mi líbí jak jste si sami udělali dětské zábrany, jste opravdu kutil, práce všeho druhu je vaše heslo, že? To se mi líbí, jen co je pravda. Takových lidí jako jste vy by mělo být jednoznačně více!

    OdpovědětVymazat