pondělí 15. července 2013

Nový projekt - pergola s dřevěnou podlahou

Všímavější si jistě všimli, že jsem tu dlouho nic nepublikoval. Není to způsobeno tím, že bych se rekreoval s ROH na Máchově jezeře. Spíše naopak - bezhlavě jsem se pustil do hodně velké akce schované pod kódem PERGOLA.

Výhled z místa plánovaného zahradního posezení - to stojí za hřích ne?


Už při terénních úpravách pozemku před nastěhováním se do domu jsme měli vytipováno jedno místo v zahradě s nádherným výhledem, kam by se hodila zahradní stavba pro nějaké to grilování a sezónní odpočívání. A v čem spočívala ta příprava?


Už v této fázi jsme věděli, kde jednou bude stát zahradní pergola.
To máte mimo jiné:
  • srovnání pozemku do roviny
  • vyvedení elektriky až na konec zahrady
  • vyvedení vody v blízkosti
  • příprava meze pomocí obrovských kamenů
  • přichystání prostoru pro schody
  • zasazení stín tvořících stromů v blízkém okolí
  • atd atd...


Ornice připravená na úpravu pozemku - tvorbu mezí a prostoru pro pergolu

No a letos nejspíše v pomatení smyslů jsem se do toho pustil. Rád bych to vše nějak smysluplně popsal, ale je to tak veliký projekt - že to půjde jen s obtížemi a pomalu. A hlavně je to "živočišný proces", veškeré plány se mění v průběhu realizace. Zkusím to co nejvíce rozdrobit na jednotlivé činnosti, aby si každý našel co potřebuje a nikdo se neztratil.

První základní dělení bude na terasu a samotnou pergolu.

Terasa


Pod terasou budu rozumět to, po čem se šlape:) Nejspíše mi ulítnou i názvy jako podlaha nebo podlážka. Ono se doslovně o terasu nejedná - ta by měla přiléhat k domu. Nicméně technologie stavby bude zcela stejná, jen bude umístěna uprostřed zahrady. K tématu terasy se budou vztahovat například zemní úpravy, betonování patek, chystání podkladového roštu a samotné položení podlahy.

Co bude výjimečné na tomto projektu a proč ho vyčleňuji jako samostatné téma je fakt, že po dlouhé době to bude vše z nového a zakoupeného materiálu. Pojímám to hodně poctivě, takže vše bude modřínové. Mohu tedy konečně nabídnout i přehled kompletních nákladů - včetně materiálu, což se může leckomu hodit. Nebude to tedy nejlevnější řešení, ale dle mého soudu optimální řešení cena / výkon.

Pergola


Pergola bude částečně z materiálů, které mám k dispozici (hlavní smrkové trámy 13x11 cm) a částečně z kupovaných, hoblovaných hranolů (ty jsou ještě v procesu výběru - a hodně daleko:). Zastíněná plocha by měla být cca 5x4 m - takže žádný drobek, ale taneční parket to také nebude. 

Tak s chutí do toho! Zemní práce, betonování patek i podkladový rošt je hotový - tak je rozhodně o čem psát.

podkladový rošt pro terasu
Rošt pro položení terasy pod pergolu. Ale sem je cesta ještě dlouhá...

4 komentáře:

  1. Když vidím ty fotky, tak jsem ráda, že už máme naši terasu postavenou. Dala nám více práce, než jsme si původně mysleli. Ta dřina ale stála za to. Je super, když má člověk místo, kde si může v létě sednout a vypít kávu. Ta naše je celá ze dřeva, protože si myslím, že dřevěná terasa je pro každou zahradu nejlepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně s vámi souhlasím. My taky máme dřevěnou terasu a nedám na ni dopustit. :-) Hlavně teda přes léto na ní trávím spoustu času. Je ale pravda, že by si docela zasloužila nějaké zastínění. Mně se například hodně líbí takové ty markýzy

      Vymazat
  2. Do něčeho takového bych se letos chtěl taky pustit. Už nějakou dobu bych totiž rád investoval do nějaké pergoly na terasu. Jestli zvolit cestu svépomocí si ale nejsem jistý. S dřevem totiž moc pracovat neumím, takže kdo ví jak by to dopadlo. :D Spíš bych si ji asi nechal udělat od nějaké firmy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teda nevím, ale podle mě je zbytečné si na to brát nějakou firmu. A hlavně dost nákladné. Já si pergolu stavěl sám a vyšlo mě to poměrně levně. Konstrukci jsem si posvařoval, na to mi stačila moje invertorová svářečka a následně jsem ji zastřešil vlnitým plechem. Celé jsem to pak natřel na černo a musím říct, že to vypadá lépe než jsem si představoval.

      Vymazat