neděle 22. dubna 2012

Sezení na pískovišti

Jestliže se celou dobu v duchu ptáte, proč jsou rohové i střední sloupky tak předimenzované, nyní získáte jasnou odpověď. Na nich totiž budou spočívat lavice na sezení. A jejich vyměření a osazení byla konečně trochu fajnová práce.
Přidělávání lavic. Na řadu opět přišly svěrky.
Prozatím jsem měřil a řezal téměř podle oka. U lavky to bude trochu jinak. Díly lavice na sebe musí přesně navazovat a to ještě pod úhlem 45°. Jak jsem toho docílil? Raději to popíšu jako recept...

  1. Na stěny pískoviště jsem si přidělal napevno úhelníky, které budou lavice držet
  2. Položil jsem dvě protilehlé desky do správné polohy (zarovno se sloupky) a zajistil svěrkami 
  3. Položil jsem přes ně druhé dvě protilehlé desky
  4. Místa kolmého dotyku jsem si označil na horních deskách
  5. Vyznačil jsem si 45° z těchto bodů a koutoučovkou odřezal
  6. Položil zpátky do zamýšlené polohy
  7. Obkreslil linky podle řezů na spodní desky
  8. Uvolnil svěrky a odřezal spodní desky
  9. Položil všechny 4 desky do zamýšlené pozice, přivrutoval a ...
Přesné sestavení desek na sezení.
Na předchozí fotce je vidět stav až po finalizaci ve třech krocích. 
  1. ofrézování spojovací hrany = zkosení. Vzniklá spára tak díky tomu nevyniká a nevadí ani když se časem dřevo seschne a rozleze.
  2. Jak jste si mohli přečíst zde na konci, tak jsem zjistil nemilou věc, že mám desky na lavku moc krátké. Naštěstí jsem přišel na elegantní řešení. Po smontování jsem vzal kotoučovku a odřízl jsem nepravidelné rožky. Díky tomu je i pískoviště nakonec bezpečnější, protože je o jeden ostrý roh míň!
  3. frézou jsem zakulatil hrany, jako ostatně všude.
Ještě se trochu vrátím k uchycení samotných desek. Vždy se snažím, aby na viditelných prvcích bylo co nejméně vrutů. Nejjednodušší by bylo přivrutovat seshora lavku do sloupků. Ale to by mělo několik nevýhod:
  • vruty by musely být zapuštěné, ale díky tomu by kolem nich protékala voda
  • bylo by to do horní hrany sloupku = do let a spoj by asi moc dlouho nevydžel
  • nemám prostě viditelné vruty rád :)
Pohled na upevnění lavky k pískovišti.
Proto jsem zvolil přidělání pomocí úhelníků a to z vnitřní strany pískoviště. Ty jsou patrné až při pokleknutí a podrobnějším zkoumání.

Nyní zbýval už jen poslední krok. Všechny čerstvé řezné plochy nejdříve napustit tenkovrstvou lazurou a následně i přetřít silnovrstvou. Po zaschnutí jsem měl v plánu na celé sezení dát dvě vrstvy silnovrstvé lazury, ale díky dešti a následnému provozu na pískovišti se mi to bohužel ještě nepodařilo...

Žádné komentáře:

Okomentovat