středa 23. ledna 2013

Dětské zábradlí za 2 hodiny

"Znáte situaci když se hladové dítě před polednem hrne domů, mamka v ruce tašku, v druhé dřevo a jednou nohou strká zpátky za dveře kocoura? To už fakt nejde držet dítě za ruku. Dětské zábradlí je nutnost!"

Ano, při stavbě domku nemůžete z principu myslet úplně na všechno. A tak se potom přihodí třeba to, že máte vedle schodiště krásné zábradlí, ale malý svišť na něj prostě nedosáhne. A když je naučený, že bez držení na schody nemůže, tak přichází jediné řešení - dodělat druhé zábradlíčko přímo na míru. 

Znáte to - půl roku o tom problému víte, měsíc kupujete chybějící materiál, rezervujete si víkend na tu práci a poté to máte za 2 hodiny hotové. Nejinak to bylo i s dětským zábradlím. Jak to dopadlo se můžete podívat sami.

Našel jsem doma dubový hranolek o délce 4m, který byl pro moje účely zcela ideální. Konečně jsem uklidil i dílnu, tak jsem se mohl přesunout do tepla a tvořit. První jsem si zahloubil 3 dírky pro vruty, které poté můžu schovat tmelem.

Zahloubení vrutu

Postupně jsem na hranolku vystřídal frézku, hoblík a brusku pro opracování dohladka a pro dětskou ručku. Vyzkoušel jsem si přitom funkci nového odsavače, ale o tom později.

Opracovaný hranolek upnutý v hoblici

Poté přišla na řadu jediná zvlášť dokoupená věc. Za 28 Kč / kus jsem koupil dubové madlo k šuplíku, které jsem upravil na parádní "distanční mezikus" mezi zábradlí a stěnu. Vypadá to téměř stejně jako originál. Stačilo jej z jedné strany obrousit do roviny a provrtat skrz. 

Madlo k šuplíku jako "distanční mezikus".

Připraveno k opracování do roviny.

A je hotovo, připraveno k montáži.

A vše bylo připraveno k montáži (téměř). Vyvrtanými otvory jsem si zakreslil značky v požadované výšce (testováno na reálných dětech), vyvrtal 8mm vrtákem, zatloukl hmoždinky. A začal jsem přidělávat...


Testovací připevnění zábradlí - detail mezikusu.
Po letmém dotažení dvou vrutů jsem si uvědomil 2 věci. 
  1. zábradlí bylo zakončeno v pravém úhlu, nikoliv svisle dolů jak se sluší a patří
  2. zábradlí nebylo natřené
Nezbývalo než prohlásit tuto montáž za testovací a vrátit se do dílny. Okružní pila zvládla zakončení, trochu jsem to obrousil dohladka a potom už jen natřít. Zvolil jsem osvědčený olej Remmers, kterým máme doma natřené téměř vše dřevěné (např. stropy) a samozřejmě nám trochu zbylo.

A natíráme...

Stačilo počkat na vytvrdnutí první i druhé vrstvy a mohl jsem znovu zábradlí přimontovat. Tentokrát finálně! Shodou okolností vyšel výsledný odstín nachlup stejný jako je schodiště. A výsledek? Třístranná spokojenost. Ogar už nám může spokojeně utíkat ze sklepa i do sklepa, mamka může bezstarostně tahat dřevo za jeho asistance a taťka se může pochlubit svojí šikovností. No neberte to!

Zábradlí jako by tam bylo vždycky...

 




2 komentáře:

  1. Tohle se vám tedy povedlo! Kus poctivé práce... Věřím, že tohle zábradlí udělá dojem i na návštěvy, nemám pravdu?

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to je super nápad :-) . To musím ukázat manželovi. Já akorát vím, že se prodávají dětské zábrany na schody, také ji už máme, ale o dětské verzi zábradlí slyším poprvé. Třeba ho manžel také bude chtít namontovat, aby se dětem chodilo ze schodů lépe.

    OdpovědětVymazat