čtvrtek 26. června 2014

Dětský domeček - pokládka krytiny

Musím se přiznat, že i když to je projektík velmi malého rozsahu, tak pokrývačská práce ve mne probudila vlnu nejistoty. Od výběru materiálu, položení folie a krytiny až po dokončovací práce. Co když tam bude zatékat, co když to bude křivé a nepěkně udělané, co když mi nevyjde materiál...

Naštěstí obavy byly liché a při troše úsilí věnované přípravě se to dalo zvládnout. Tak zkusím ušetřit trochu toho bádání vás a upozorním na co je dobré pamatovat!


Na začátku byla střecha. Palubková střecha.


Folie

Základ pod krytinu je střešní fólie. I když někteří výrobci na ní netrvají, já jsem ji raději dal. Výběr probíhal přímo na praktických ukázkách praxi. U dodavatele dřeva mají postavené ukázkové domky, kde některé mají levnější obyčejnou a jiné pořádnou fólii. Rozdíl po letech byl docela vidět. Levná folie se rozpadávala, drolila, zatímco ta dražší byla stále v původním stavu. Tak jsem si, jak jinak, vybral tu poctivější. Naštěstí ji měli měli skladem a ještě vyšli vstříc, že jsem nemusel kupovat celou roli. Odvezl jsem si tedy 9 m dlouhý pás.

Při šířce 1 m to vyšlo moc pěkně - 4 stejně dlouhé pásy, které se budou 10 cm překrývat a ještě s přesahem přes štít. Začal jsem na jedné straně odspodu, nechal malinký přesah a první pruh přitloukl hřebíčky. Nad něj s 10 cm přesahem druhý pruh a zajistit jak dole, tak potom po ohnutí přes hřeben.

střešní folie na dům
Přidělávání střešní folie na jedné straně střechy

Stejně jsem položil folii na druhou stranu střechy.

přidělávání střešní folie
Pokládka folie na druhou stranu střechy

Pokládka asfaltového šindele

Podklad máme přichystaný, tak nastal čas položit krytinu. Samotné položení je hodně důležité nejen z technologických důvodů, ale také z těch estetických. Však uznejte - dívat se na domeček s ošklivou střechou by bylo asi hodně frustrující. 

S asfaltovou šindelí jsme si byli jisti. Co však bylo nutné vybrat byl tvar a barva. Na dětský domeček nám přišla dobrá bobrovka a barva? No na výběr byly pěkné barvy, nicméně když máme na naší střeše černou, tak ať to pěkně ladí a zvolili jsme také černou. I s tím rizikem, že tam v létě bude o něco tepleji. A kolik jsme toho potřebovali? Na původní velikost střechy se s rezervou berou 3 balení (každé po 3 metrech čtverečních). Jelikož se to prodává po celých baleních, tak nebylo co řešit - vzal jsem 3 balení a začal jsem se modlit, aby to vyšlo. Věděl jsem, že buď mi to těsně vyjde nebo těsně nevyjde. 

A jak se šindel pokládá? Pokud to chcete poctivě rozkreslovat - návod máte zde. Tam jsem se inspiroval a vymyslel vlastní postup. Důležité je dodržovat překryvy, zakrývat hřebíčky a dbát na estetickou hodnotu střechy.

První řadu jsem začal tak, že jsem odřízl půlku oblouku a poté celý blok přitloukl 4 hřebíčky v naznačených místech. Do konce střechy se vlezl ještě 1 blok a půlka druhého. Druhou řadu jsem založil opět z kraje, tentokrát s celým obloukem ze zbytku z druhé strany. Po něm celý blok. Tím jsem zaručil to, že se dvě spojnice nedostaly do blízkosti k sobě. což je klíčové. A obloučky bobrovek vždy schovají hřebíčky. Takto jsem postupoval řádku po řádce s minimem zbytků, schovanými hřebíčky a místy spojů. Jednu řadu začal půlkou, druhou celou.

pokládka asfaltové šindele
Pokládka asfaltové šindele - pěkně řádek po řádku
 
Když jsem se dostal pod hřeben, tak jsem začal dělat to samé z druhé strany. Postup úplně stejný až pod hřeben. Zásoby se však začínaly tenčit, tak jsem se začínal hlasitěji přimlouvat za variantu, aby mi to těsně vyšlo. Nakonec to dopadlo naprosto parádně. Byl jsem ohromně překvapen, protože délku přístavku střechy jsem dělal čistě od oka :)

hřeben z asfaltového šindele
Práce na hřebeni - asfaltová šindel

U hřebene to bylo vůbec zajímavé. Originální strana vyšla tak, že jsem poslední řadě uřízl vrchní část přesně na hřebeni. A z druhé strany jsem tuto rovnou část ohnul přes hřeben a přitloukl z druhé strany. Tím byl hřeben ochráněn už 3x (2 krát přes sebe podkladová folie a 1x šindel). Ale pro dokonalou ochranu hřebene bylo vhodné dodělat i hřebenáč. A jak na něj?

To se vezmou jednotlivé bloky a rozřežou se tak, že vzniknou jednotlivé obloučky a na druhé straně vám odpadnou trojúhelníky (je to znázorněné v návodu, který je o něco výš). Tyto obloučky ohnete podélně a položíte na hřeben, zajistíte hřebíčky. Další se položí tak, aby byly schovány předchozí hřebíčky a opět přitlučete. A takto se postupuje po celém hřebeni až na konec. Fotku přidám později, nějak jsem to v euforii z dokončení nezvládl dokumentovat.

Celá pokládka byla nakonec po technické stránce docela hračka. A v praxi jsem si s tím opravdu vyhrál a stálo to hodně času. Zbyl mi 1 celý blok, což tedy není valná rezerva. Ale hlavní je, že si do životopisu můžu zapsat další řemeslo.

Aneb kolik řemesel umíš - tolikrát si člověkem :)

Žádné komentáře:

Okomentovat