středa 3. prosince 2014

Dětský domeček a fazolový záhon

Úplně jsem se zapomněl zmínit, že při stavbě dětského domečku jsem vymyslel a realizoval jedno nestandardní vylepšení. Zdálo se mi totiž, že domeček je ze své spodní strany zbytečně vysoký a bez jakéhokoliv využití. Není tam žádné okno, dveře či truhlík. Tak jsem si řekl, proč tu zeď nezakrýt nějakou rostlinou a když už rostlinou, tak ať je užitečná. A na mysl mi přišly fazole!

fazolový záhonek u dětského domečku
Výsledný fazolový záhonek


Jako vždy jsem to chtěl mít hlavně rychle a účelně. A využít zbytky. Našel jsem jednu hodně dlouhou fošnu, kterou jsme používali ještě na stavbě na lešení a roky se válela v koutě pozemku. Rozřezal, zatloukl železné kolíky a opřel fošnu o ně.

fazolový záhonek
Budování fazolového záhonku

Zbytek fošny jsem ještě rozpůlil a přivrutoval na horní a dolní konec. Vzhledem ke svažitému pozemku jsem nepůlil kolmým řezem, ale šikmým, takže bočnice pěkně sedly na terén.

fazolový záhonek a jeho bočnice
Bočnice fazolového záhonku

Do záhonku jsem navozil hlínu, kompost a hnůj, pěkně promíchal a mohlo se začít vysazovat.

půda pro fazole
Příprava půdy pro výsadbu fazolí

Do předních řad jsme dali hrášek, na který máme připravené opory ze zbytků plůtku.

hrášek a fazole v záhonku
Vzadu fazole, v předu hrášek

Pro fazole je důležité, aby měly po čem šplhat. Nadělal jsem do horní střešní lišty díry, kterými jsem protáhl provázek.

podpora plazících se fazolí
Provázky pro podporu rostoucích fazolí

Bohužel se později ukázalo, že jsem nosnost provázku podcenil a v silném větru se několik pramenů přetrhlo. Ale když dám příští rok poctivější, tak to funkční bude dokonale.

narostené fazolové výhony
Narostené fazolové výhony. Část provázků přetrhána

Výhod má tento záhonek hned několik.

  • je přímo u domečku, ogar má radost, že se o něco může starat
  • fazole krásně pokryjí nevzhlednou stěnu a krásně kvetou
  • nezanechávají žádné stopy na dřevě, jako některé jiné popínavky
  • jsou naprosto bezúdržbové, jen občas potřebují zalít

No a v září nezbývalo nic než sklidit úrodu.

sklizeň fazolí
Sklizeň fazolí

6 komentářů:

  1. Jen občas zalít potřebují? Jako mistr Yoda mluvíš ty!

    OdpovědětVymazat
  2. Pravdu ty máš, opravit se pokusím to :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Něco takového bych chtěl letos na zahradě postavit i pro naše malé děti, věřím tomu, že by si s dětským domečkem parádně vyhráli a odložili by třeba i mobilní telefony a klávesnice na nějakou dobu ;-) Mám na to docela dost dřeva, takže to by problém být neměl, navíc teď jsem si objednal parádní pracovní oblečení, takže už jen stačí vyčkat na teplejší počasí! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, máme doma také domeček se záhonkem. Ten tedy není fazolový, ale květinový. Kupón jsem sehnala na luční boudě, a dneska nám dělají květiny velikou radost. Do budoucna bychom chtěli ještě vytvořit takovou květinovou střechu na domečku. Prosím o nějaké tipy na zrealizování naší květinové střechy, protože si s tím zatím nevíme rady. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Nikdy by mě nenapadlo využít dětský domeček takhle kreativně. Podle mě by měl mít každý kousek na zahradě nějakou funkci a tohle je prostě geniální. Kromě toho, že děti budou mít krásný domeček na hraní, tak si ještě vypěstujete vlastní fazole. Já ráda pracuji na zahradě, a proto jsem si na internetových stránkách https://www.ardon.cz/c/327/monterkove-odevy koupila montérky s laclem. V nich se mi perfektně plejí záhony.

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den, to je úžasný nápad s tím domečkem. Souhlasím, že když už něco na zahradě je, tak by to mělo být funkční. Takový domeček poslouží dětem na hraní a zároveň jako prostor pro pěstování. Je to mnohem lepší než kupovat nějakou jednorázovou plastovou prolézačku. Já jsem nedávno narazila na bazar, kde jsem dětem koupila na zahradu houpačku.

    OdpovědětVymazat